PARADOX MAXIMAFIL ROMÂNESC.
sursa: revista „ROMFILATELIA XXI”, nr.1 din 2006 |
În primăvara anului 1970, la Sala Mică a Palatului din Bucureşti, a fost
organizată expoziţia bilaterală de maximafilie România - Franţa. Manifestarea,
prima de acest gen din ţara noastră, se constituia ca o încununare a eforturilor
depuse de colecţionarii din cele două ţări în direcţia impunerii maximafiliei
ca o nouă ramură de colecţionare filatelică. Pentru a marca acest moment
inedit, Poşta Română a emis şi a pus în circulaţie la 19 aprilie 1970 o
frumoasă marcă poştală care înfăţişează o ilustrată maximă realizată pe o
reproducere a tabloului lui Claude Monet „Camille, soţia
pictorului”, tablou aflat în
colecţia Muzeului de Artă al României, francată cu o marcă poştală de 1,50 lei
cu imagine identică. Evenimentul a fost foarte bine primit în mediile
filatelice şi maximafile, Poşta Română marcând prin aceasta o premieră
mondială: prima marcă poştală din lume care
reproduce o ilustrată maximă.
Toate bune,
frumoase şi lăudabile dar, după o anumită logică, era şi firesc să apară şi o
oarecare nedumerire care a generat întrebarea: „Ce a fost mai întâi, marca
poştală sau ilustrata maximă ?" Ilustrată maximă reprezentată pe marcă nu
putea fi realizată decât după apariţia acesteia. Cum a putut să apară
reproducerea unei piese care, în mod logic, nu putea fi realizată? Ilustratele
maxime în cauză au fost realizate, după cum era şi firesc, după tipărirea
mărcilor şi au fost obliterate cu ştampila „prima zi" a emisiunii din data
de 19 aprilie 1970. Desigur că toate aceste constatări au făcut abstracţie de
posibilităţile grafice şi tipografice care au permis realizarea unei
pseudomaxime ce a putut fi cuprinsă în imaginea mărcii, mai ales când subiectul
este o reproducere de artă.
Discuţiile asupra
acestui subiect nu au ştirbit şi nici nu ştirbesc din frumuseţea realizării
pieselor. Dimpotrivă cred că ele pun în valoare spiritul de observaţie al
colecţionarilor, disponibilitatea lor de a cerceta cu minuţiozitate piesele
filatelice sub toate aspectele. „Cârcotăşenia" filateliştilor trebuie
privită ca o calitate, care în multe cazuri s-a dovedit utilă şi constructivă,
generând uneori situaţii umoristice ce au dat savoare acestei pasiuni. Găsesc potrivit să
închei cu o epigramă adresată tuturor celor animaţi de acest spirit:
Dezamăgit de astronomie
Că n-a găsit pete în Soare,
S-a apucat de filatelie;
Poate „pică" vreo EROARE.
Dr. Ioan DANILIUC
Preşedintele
Comisiei de Maximafilie
a Federaţiei
Filatelice Române (2006)
Articol publicat în revista „ROMFILATELIA
XXI”, nr.1 din 2006
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
REALIZĂRI PERSONALE REMARCABILEDomnul Alexandru Antonache prezintă de câteva luni de zile ilustrate maxime realizări personale. Realizările sunt prezentate pe blogul dumnealui. Am remarcat printre ultimile realizări prezentate, setul de ilustrate dedicat colecţiei numismatice a Băncii Naşionale a României.
Invitaţia de a vizita blogul domnului Antonache Alexandru este şi un gest de susţinere a eforturilor realizatorului, un prilej de încurajare a tuturor maximafiliştilor şi de reactivare a preocupărilor maximafile.
Drahma histriană |
Ducatul veneţian |
Moneda din aur tip Koson |
Talerul- Leu |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu